Blickar framåt med hopp och tillförsikt

Johan Rindevall, chef för Matmissionen.
2024-04-19
I förordet till Matmissionens årsrapport 2023, som publicerades tidigare i år, beskriver Johan Rindevall, chef för Matmissionen, hur den tuffa ekonomiska situationen gjort att matfattigdom fått större utrymme i den allmänna debatten. Matmissionens expansion gör det också tydligt att det går att uppnå en påtaglig samhällsnytta genom att gemensamt kraftsamla.

De senaste två åren har jag känt mig som en trasig skiva när jag beskrivit Matmissionens expansion - en utveckling jag alltid sammanfattar som ”olyckligt bra tajming”. Bra tajming för att vi expanderat under en period då behoven av vår verksamhet ökat kraftigt till följd av inflationen inte minst. Och olyckligt just därför – vi ser att allt fler människor saknar ekonomiska förutsättningar att sätta näringsriktig mat på bordet månaden ut. Tack vare samarbetet med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna har vi kunnat öppna nya butiker i en helt annan takt än tidigare. Matmissionen består nu av 13 butiker. Nio av dessa har öppnat under de senaste två åren.

Att plötsligt behöva vända på slantarna i sin vardag blev en kalldusch för många under 2023. Handelsbanken bedömde att medelfamiljen fått se sina hushållskostnader öka med 9 000 kronor per månad på ett år. Som en logisk följd seglade hushållsekonomi upp som ett återkommande ämne i media och ekonomisk utsatthet och matfattigdom diskuterades, för första gången på mycket länge, i det offentliga samtalet. Från vårt perspektiv har det också fått en del oväntade effekter. När allt fler började prata om utmaningar i sin ekonomi, märkte vi hur stigmat kring att leva i matfattigdom släppte en aning bland Matmissionens medlemmar. Och vi upplever också att våra medlemmar har fått göra sin röst hörd mer än någonsin under det gångna året.

Nu ser vi ut att gå mot ljusare ekonomiska tider. Inflationen sjunker och räntesänkningar som minskar trycket på hushållen är att vänta. Även om det givetvis är en lättnad, hoppas jag att vi i vårt kollektiva minne tar med oss denna erfarenhet som visar på hur sårbart livet är när privatekonomin försämras drastiskt. Och kanske framför allt – att det kan hända oss alla.

Det är en insikt som också föder engagemang och handlingskraft. Det har varit oerhört glädjande att se hur viljan att bidra till Matmissionens uppdrag stadigt har ökat. De senaste två åren har vi tagit emot fler donationer än någonsin, oavsett om vi mäter i procent eller kilon. Samtidigt upplever jag att samarbetet med branschen växt sig så pass starkt att Matmissionen börjar kännas som ett alltmer naturligt inslag bland de traditionella dagligvaruaktörerna.

Därför ser jag fram emot 2024 med hopp och tillförsikt. Genom fortsatt samarbete och gemensamt engagemang kan vi tillsammans bidra till att minska matsvinn, lindra matfattigdom och se till att fler kommer i sysselsättning. Tillsammans kan vi också vara stolta över samhällsnyttan det genererar – något jag hoppas blir tydligt för var och en som läser den här rapporten.

 

Johan Rindevall, chef för Matmissionen, april 2024