Frågor och svar Matmissionen
Här hittar du information om Matmissionen, medlemskap, appen, donationer och arbetsträning.
Här hittar du information om Matmissionen, medlemskap, appen, donationer och arbetsträning.
Matmissionen är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker. Matmissionen gör gott för både människa och miljö genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till medlemmar. Butikerna möjliggör även att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning.
All mat som finns i butiken är matsvinn/överskott som kommer från olika livsmedelsföretag/dagligvarukedjor. Överskottet doneras till Matmissionen. Eftersom det doneras och Matmissionen inte beställer in några egna varor går det inte att förutse exakt vad som kommer finnas i butiken utan utbudet varierar dagligen. Även om vi arbetar hårt för att ha ett så brett sortiment som möjligt går det inte att förvänta sig att hitta allt man behöver på Matmissionen, våra butiker bör ses som ett komplement till andra matbutiker.
I Sverige finns två typer av datummärkningar: ”bäst före” och ”sista förbrukningsdag”. Varor märkta med sista förbrukningsdag är extra känsliga och får enligt lag inte säljas (och bör heller inte konsumeras) efter datummärkningen. Dessa varor säljer inte heller Matmissionen efter att datumet har passerat.
Varor med bäst före-märkning är inte lika känsliga. Det finns ingen lag för hur länge dessa varor får säljas, utan får säljas och konsumeras så länge de är bra. Mjölk kan exempelvis vara lika bra en vecka eller mer efter att bäst före-datumet passerat. En torrvara (det vill säga en vara som står i rumstemperatur) eller frysvara kan vara lika bra flera månader efter bäst före-datumet passerat. Med andra ord är det oftast inga problem alls att äta produkter vars bäst före-datum har passerat. Av den anledningen säljer Matmissionen många varor där bäst före-datum har passerat. Normalt kan vi sälja kylvaror flera dagar efter att bäst före-datum passerat. Torrvaror och frysvaror kan vi sälja flera månader efter att bäst före datum-passerat. Om en leverantör gett sitt godkännande kan vi i vissa fall sälja varor ännu längre än våra ordinarie riktlinjer. Att en vara passerat bäst före-datum är med andra ord i sig ingen anledning att reklamera varan.
Ja, på Matmissionen kan man betala med kort eller kontanter. Du kan också betala med Stockholms Stadsmissions presentkort och Swish.
Generellt får endast personer som bokat tid handla, bortsett från under drop in-tid. Om man av särskilda skäl har svårt att handla på egen hand och vill komma under tiden för tidsbokning så kan man ansöka om ett ledsagarkort för att kunna ta med sig en person. Ansökan görs personligen på våra medlemskontor. Medlemmen behöver vara beredd att visa/förklara orsak. Vid mer information kontakta medlemsservice 08-121 55 928.
Nej, det är inte tillåtet (oavsett syfte) om man inte har godkännande från ansvarig personal.
Den främsta anledningen till att vi öppnar fler butiker är för att bli tillgängliga för fler medlemmar. När det gäller hur mycket mat vi har att sälja är detta något vi följer noga och även här leder öppnandet av fler butiker till att vi får fler och större donationer – enkelt uttryckt kan man säga att vi får mer mat för att vi kan hantera större mängder.
Vi har fått in mer mat för varje butik vi öppnat, detta innebär att befintliga butiker också fått mer mat genom öppningen av fler butiker. Vårt mål är att hålla en balans där nya butiker kan öppna utan att de befintliga får mindre mat att sälja.
När vi fördelar maten tittar vi framförallt på antal köp som görs och hur många unika medlemsnummer som handlar per butik. Ibland, främst när det gäller färskvaror, behöver vi också ta hänsyn till hur snabbt vi måste leverera och sälja maten. De större butikerna får mer mat levererat per dag, men eftersom de också har fler kunder jämnar det ut sig.
Matmissionen drivs av Stockholms Stadsmission, en idéburen organisation som verkar lokalt. Det innebär att vi i regel inte driver verksamheter utanför Stockholms Län. Vi har däremot hjälpt andra organisationer i andra städer att öppna butiker.
Den som har låg inkomst kan söka medlemskap i Matmissionen. Läs mer om kriterier och hur du blir medlem här.
Oftast behöver du ha bokat tid för att få handla på Matmissionen. Du bokar tid via appen Matmissionen, ringer medlemsservice på 08-121 559 28 eller med hjälp av personal i butiken.
Läs mer om vad som gäller för varje butik här.
Du kan handla för 300 kr i veckan till medlemspris. Du handlar med egna pengar men betalar då en tredjedel av vanligt butikspris (referenspris), och får därmed köpa varor till ett värde av cirka 900 kr trots att du endast betalar 300 kr. Det går att handla för mer än 300 kr/vecka, men endast produkter som är markerade ”utanför saldo”.
Nej, du kan tyvärr inte spara ditt rabattsaldo. Rabattsaldot nollställs varje måndag automatiskt.
Nej, det är gratis att vara medlem i Matmissionen.
Den baseras på Försäkringskassans nivå för garantiersättning.
Nej, det gör det inte.
Det går att få permanent eller tillfällig fullmakt om du inte har möjlighet att själv handla på Matmissionen. Läs mer om kriterierna för fullmakt här.
Nej, men du får självklart reklamera en dålig vara om du tar med varan och kvittot till butiken.
Nej, det används endast som en del av en större individuell bedömning om inkomst saknas helt.
Om du vill förnya medlemskapet behöver du visa din inkomst igen på samma sätt som när du söker medlemskap första gången. När ditt medlemskap närmar sig utgång så kommer en knapp synas i appen om att ansöka om medlemskap. Så du kan antingen ansöka igen i appen då eller besöka vår Medlemsservice för att förnya.
Nej, studenter med bidrag eller lån från CSN kan inte bli medlemmar då det ofta är självvalt att vara student. Vi ser dessutom att det finns andra grupper i samhället som har ett större behov av medlemskap till Matmissionen.
Appen heter Matmissionen och finns både för iOS och Android.
När du laddat ner appen behöver du skapa ett konto. När du blivit godkänd som medlem får du ett digitalt medlemskort, du kan se ditt medlemssaldo och du kan boka en tid för ditt besök i butiken när det passar dig.
När du laddat ner appen och skapat ett konto behöver du hjälp från Matmissionen för att koppla ihop ditt konto i appen med ditt medlemsnummer om du redan är medlem.
Ibland kan mailet hamna i din skräppost, så det är bra att kika där om du inte fått bekräftelsemailet. Annars kan det vara så att du skrivit in fel mailadress vid registrering eller inte är uppkopplad till internet.
Se till att du är uppkopplad till internet för att boka en tid. Om det inte går att boka kan det bero på att appen behöver uppdateras, tiden du vill boka redan är fullbokad (scrolla nedåt för att se fler tillgängliga tider) eller att ditt medlemskap har gått ut.
Om du inte kan boka en tidigare tid i appen kan det bero på:
Hälften av de tider som är tillgängliga släpps kl. 14 samma dag en vecka innan. På måndag kl. 8 släpps resten av tiderna för hela kommande vecka. Varje dag kan nya tider dyka upp, om t.ex. en annan medlem avbokat sin tid.
Nej tyvärr inte. På grund av hur den svenska livsmedelslagstiftningen ser ut tar vi bara emot donationer från företag.
Matmissionen tar emot donationer från företag inom dagligvarubranschen. Läs mer om hur ni som företag donerar till Matmissionen här.
Be din handläggare kontakta den Matmissionen-butik du är intresserad av. Du hittar kontaktuppgifter till de olika Matmissionen-butikerna här.
Här kan du läsa mer om hur du blir medlem i Matmissionen.
Vi har Matmissionen-butiker i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen, Kista, Norrtälje och Södertälje. Vi har centrallager i Jakobsberg.