Samma lagar och kontroller
Förutom att sälja mat till kraftigt rabatterade priser till människor i ekonomisk utsatthet levererar Matmissionen även till andra ideella organisationer som förser utsatta målgrupper, såsom människor i hemlöshet, med livsmedel. Matmissionen står under samma lagar och kontroller som vilken livsmedelsaktör som helst. Vi kräver även att de verksamheter man levererar till är godkända för livsmedelshantering.
Vill du donera ditt överskott?
Matmissionen har möjlighet att lagerhålla och distribuera alla produktslag – färsk-, frys- och torrvaror i såväl konsumentförpackningar som storköksförpackningar. Det som skiljer oss mest från en traditionell kedja är att våra produkter, i synnerhet färskvaror, omsätts väldigt snabbt och kan ofta nå målgruppen inom 24 timmar.
Vi är även flexibla i hur ni som företag vill arbeta med donationer. Målet är att det ska vara ett så litet avsteg som möjligt från er ordinarie verksamhet. Hör av er till oss, så berättar vi mer om de möjligheter som finns.
"På ICAs lagerenheter arbetar vi ständigt med att se över våra rutiner för reklamationsärenden så att vi tillsammans med leverantörerna kan skära ner på svarstiderna. Ju snabbare vi kan få besked kring berörda produkter, desto mer mat kan räddas till förmån för människor i utsatthet", Karin Amnå, Chef CR Hållbar Utveckling ICA Sverige
Ta del av våra erfarenheter
Vi har sedan öppningen av den första Matmissionen-butiken 2015 arbetat nära företag i dagligvarubranschen. Om det är något vi har lärt oss under dessa åtta år är det att processer som driver svinn framför donationer ibland gömmer sig på oväntade ställen. Det kostar i princip alltid mer när varor går till destruktion än om de hade upptäckts i tid och donerats, och genom er donation når varorna dessutom de som behöver det mest.
"Vår befintliga logistiklösning med Dagab, gjorde att vi efter ett enda gemensamt möte kunde börja skicka vår överskottssallad till Matmissionens butiker redan samma vecka", Daniel Schröder - Chief Commercial Officer, Ljusgårda
Det mest effektiva sättet att minska svinn är att säkerställa att det finns ett tydligt direktiv om att alla i produktkedjan har ett mandat att ingripa om man ser en möjlighet att donera i stället för att kassera. Ta kontakt med oss för att tala vidare om hur era processer kan effektiviseras, vi delar mer än gärna med oss av våra insikter och erfarenheter.
Tre utmaningar och hur ni löser dem
-
Separata budgetar
Inom dagligvarubranschen förekommer ibland separata budgetar för överskottshantering – exempelvis en för destruktion och en för donation. Detta leder till att fullt tjänliga livsmedel kasseras om pengarna i donationspotten tagit slut, trots att detta oftast innebär en högre kostnad.
Vi uppmanar leverantören att inrätta en övergripande budgetpost för hantering av överskottsvolymer, där samtliga kostnader ingår. På så sätt blir hanteringen mer flexibel och behovsstyrd.
-
Provisionssystem
Donationer kan påverka säljares provisioner negativt till följd av att det räknas som en försäljning utan intäkt, medan varor som slängs inte räknas med alls.
Ett provisionssystem som i stället premierar att produkterna doneras innebär att både kostnader och svinn minskar. Medarbetare som bidrar till att överskottet synliggörs bör snarare belönas för detta än mista provision.
-
Mandat och riktlinjer
När produkter som reklamerats står på kedjornas centrallager kan det finnas otydligheter kring vem som har mandat att tillåta donation. Vi har sett att fullt tjänliga produkter som ett resultat av detta har stått flera månader innan de slutligen hämtats upp för att kasseras.
En tydlig riktlinje om att era produkter alltid är godkända för donation till Matmissionen innebär tidsbesparing, ekonomisk vinning och minskat svinn. En avtalad deadline för besked mellan leverantör och återförsäljare skapar också bättre förutsättningar att rädda mat och andra varor.
Matmissionens centrallager
Adress: Symmetrivägen 11, 196 37, Kungsängen.
Fri höjd, öppet helgfria vardagar kl. 7-16.