”Ett samhällsansvar vi kan hjälpa till med”

Matmissionen samarbetar med mejeriföretaget Valio Sverige.
2024-08-13
Möt Robert Auselius, vd på Valio Sverige som blev Årets samarbetspartner till Matmissionen 2023. Här berättar han hur samarbetet började, fördelar med samarbetet, resultatet av insatserna och delar med sig av tips till andra företag som vill donera.

Hej Robert! Du är vd på mejeriföretaget Valio Sverige som tilldelades priset Årets samarbetspartner 2023 av Matmissionen på Dagligvaruleverantörernas (DLF) höstmöte. Genom att donera varor till Matmissionen har ni lyckats minska ert svinn med anmärkningsvärda 89* procent. Hur började ni samarbeta med Matmissionen?

– Jag var på DLF:s höstmöte för några år sedan och blev inspirerad av Matmissionens arbete. Så jag bestämde mig för att ta med ledningsgruppen till en Matmissionen-butik för att lära oss mer om verksamheten. Efter det var det väldigt enkelt att fatta beslut om att vi skulle inleda ett samarbete. Det kändes bra i både hjärtat och magen.

Vilka fördelar ser ni med samarbetet?

– Det finns många fördelar. Matsvinnsdelen är ju självskriven, att vi kan reducera matsvinnet vilket är bra för hållbarheten. Men från vårt perspektiv är det också en möjlighet att nå ut till en grupp konsumenter som kanske inte hade haft råd eller möjlighet att köpa våra produkter den traditionella vägen, som nu får möjlighet att prova smakrika och goda produkter. Det är ett samhällsansvar som vi kan hjälpa till med tack vare det här samarbetet.

Vad blev resultatet av era insatser?

– Vårt resultat tillsammans med Matmissionen är fantastiskt måste jag säga. Vi har reducerat vårt matsvinn med 89* procent, vilket är ett häpnadsväckande starkt resultat. Jag är jätteimponerad och tycker att samarbetet fungerar väldigt väl.

Har ni tips till andra donerande företag eller företag som ännu inte arbetar på det här sättet?

– Det starkaste tipset är att besöka en Matmissionen-butik. När vi gjorde det tittade vi på hur butiken ser ut, förstod vad som sker när konsumenterna kommer till butikerna och hur transporterna sker från oss till butiken. Vi fick en guidad tur av butiken och upplägget för ett samarbete helt enkelt. Mitt andra tips är nog att bara börja – testa att starta ett samarbete, det behöver inte vara så krångligt. Matmissionen har lathundar och olika exempel för att hantera både små och stora leverantörer. Med hjälp av deras erfarenhet är det enkelt att nå en lösning om man är pragmatiskt inriktad som organisation.

* Helår 2023 jämfört med 2021. Samarbetet med Matmissionen påbörjades i slutet av 2022.