”Vårt sociala uppdrag är verksamhetens kärna”

Bild på Dianna Hylan, områdeschef Återbruk och Sälj, utan för second hand-butiken på Hornsgatan.
2024-07-11
Möt Dianna Hylan, områdeschef för Återbruk och Sälj på Stockholms Stadsmission. Här sammanfattar hon året 2023, berättar om varför vi utvecklat ett nytt butikskoncept och vad som utmärker oss som aktör på second hand-marknaden.

Hej Dianna, du är chef för område Återbruk och Sälj på Stockholms Stadsmission. Hur skulle du sammanfatta året som gått?

– Det har varit ett händelserikt år som varit både utmanande och fantastiskt på många sätt. Precis som många andra kämpade vi med en tuff ekonomisk situation till följd av inflationen, vilket gjorde att vi var tvungna att prioritera våra resurser. Arbetsförmedlingens beslut att nedprioritera arbetsträning som insats till människor som står långt från arbetsmarknaden skakade om oss ordentligt – att jobba med arbetsintegration är hjärtat i vår verksamhet och en del av vårt DNA. Trots detta lyckades vi kraftsamla och nådde både en positiv försäljningsutveckling och tog emot över 400 deltagare i arbetsträning i våra butiker. Jag är oerhört stolt över alla våra medarbetare som gjorde det möjligt.

Stockholms Stadsmission har utvecklat ett nytt butikskoncept under året, varför då?

– Second hand-marknaden växer så det knakar – allt fler känner ett ansvar och intresse för miljön, social hållbarhet och cirkulär ekonomi. Vi vill att fler ska tänka second hand i första hand, därför ville vi sudda ut gränserna mellan second hand och den ”klassiska” detaljhandeln för att nå nya kunder och våga utmana uppfattningen om vad en second hand-butik kan vara. Vi har implementerat hela konceptet i vår butik på Hornsgatan och utvecklar nu löpande våra övriga butiker.

Second hand och återbruk är en marknad som nästan exploderat de senaste åren – vad utmärker Stockholms Stadsmission som aktör?

– Vårt viktiga sociala uppdrag är kärnan i hela verksamheten och det är det som utmärker oss. Vi ger både människor och prylar en andra chans och alla intäkter återinvesteras i verksamheten för att vi ska kunna fortsätta verka för att skapa ett mänskligare samhälle. Dessutom tycker jag att bredden i vårt utbud är imponerande och lätt glöms bort – hos oss kan man handla allt från textilier till kilopris i våra outlet-butiker till 100 procent återbrukade och unika plagg skapade lokalt i Stockholm av vårt varumärke Remake Sthlm. Det är häftigt!