Motiverande samtal (MI)

En man sitter vid ett bord med en dator och ler mot kameran.

Vår kurs i motiverande samtal är en evidensbaserad samtalsmetodik för samtal om förändring på klientens egna villkor. MI innefattar en rad tekniker men kan även ses som ett förhållningssätt till de människor vi möter i det sociala arbetet.

Kursens huvudsakliga innehåll:  

  • MI anda som förhållningssätt med empati som grund 
  • Grunderna i MI samt olika användningsområden  
  • Förändringsprocessen med fokus på BÖRS  
  • Motstånd och värdet av att inte öka det 
  • Förståelsen av egenmakt och att hålla inne med rättningsreflexen  
  • Användning av olika verktyg såsom, skalor, ambivalenskorset, framtidsfrågor 

Målgrupp är alla medarbetare:

  • Utbildade socionomer och erfarna socialarbetare: ”Uppfräschning” och ett gemensamt språk att förhålla sig till med sina kollegor
  • Butiksmedarbetare: Verktyg att jobba med deltagare i arbetsträning eller liknande tjänster.
  • Chefer: Förståelse för vad medarbetare lär sig, nya verktyg att utveckla verksamheten och kollegiet
  • Administrativ personal: Bättre förståelse för vad socialt arbete är i praktiken.

Upplägg för vår kurs i motiverande samtal:

Kurstillfälle 1 (3h)

  • Vi går igenom grunderna i MI både som förändringsmetod och förhållningssätt. 
  • Introduktion av några av de redskap som finns, genomför övningar samt reflektion och diskussion.

Hemuppgift: 

  • Genomför ett eller flera MI samtal med en klient eller kollega där flera tekniker används samt reflekterar.

Kurstillfälle 2 (3h):

  • Vi går igenom era reflektioner från hemuppgiften och återkopplar till verktygslådan.
  • Vi fördjupar våra kunskaper med fokus på motstånd och förändringsprat.

Vad man får utöver:

  • Intyg på genomförd kurs
  • Digitalt uppföljningstillfälle tillsammans med andra stadsmissioner.
  • Digitala påminnelser
  • Tillgång till material som vi skapar (övningsmaterial mm)

Vid frågor kontakta Albin Lingman
albin.lingman [at] stadsmissionen.se