Pressmeddelande. Undersökning slår fast: Matmissionen minskar ekonomisk stress
Under september 2024 genomfördes en undersökning bland Matmissionens medlemmar för att se i vilken utsträckning som medlemskapet bidragit till positiva förflyttningar, vilket de sociala matbutikerna syftar till. I svaren framgår det att medlemskapet bidragit till förbättrad livskvalitet bland en majoritet av medlemmarna. 73 procent av medlemmarna uppger att de upplever minskad stress över inköp kopplade till mat och 55 procent att de kan äta mer hälsosamt, bland barnfamiljer är siffran hela 58 procent. 57 procent uppger också att de tack vare de sociala matbutikerna har pengar över till andra saker, såsom fritidsaktiviteter.
“Jag vet att jag har möjlighet att äta bra mat. Eftersom jag kan äta bättre så orkar jag mer, min psykiska hälsa har påverkats positivt och jag känner hopp i livet.”
Fritextsvar från medlem i Matmissionen.
Matmissionen är en nationell kedja med sociala matbutiker som lindrar matfattigdom, minskar svinn och gör att fler kan närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. Matmissionen möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna.
Personer som lever på eller under motsvarande nivå för Försäkringskassans försörjningsstöd kan bli medlemmar och därmed handla produkter till högst en tredjedel av priset i ordinarie livsmedelsbutiker. Varorna som säljs i de sociala butikerna har räddats från att bli svinn genom att doneras från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel.
– Det är väldigt glädjande att Matmissionen bidrar till en positiv förändringsresa för människor som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Undersökningen visar dock en verklighet där samhällets insatser inte räcker till för att säkerställa en skälig levnadsstandard. Grundproblematiken behöver därför lösas politiskt även om vi fortsätter utveckla och expandera Matmissionen för att nå de som idag är i behov av oss, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen.
Fler nyckeltal från undersökningen
-
72 procent uppger att de genom medlemskapet har möjlighet att köpa frukt och grönt i större utsträckning än tidigare. Bland barnfamiljer uppger 75 procent samma förbättring. (I Stockholm var siffran 71 procent, 73 procent bland barnfamiljer)
-
62 procent uppger att de fått möjlighet att köpa protein (kött, fisk, fågel eller vegetariskt alternativ) i större utsträckning än tidigare genom medlemskapet. Att inte kunna äta protein minst varannan dag används som ett konkret mått på matfattigdom av Sveriges Stadsmissioner och av SCB som en delfaktor för ekonomisk svårighet. År 2023 var antalet personer i Sverige som passar in på detta mått cirka 390 0001. (I Stockholm var siffran 68 procent)
-
55 procent uppger att de och/eller deras familj äter bättre genom medlemskapet. (I Stockholm var siffran 67 procent)
-
65 procent uppger att det är en viktig social aktivitet att besöka en Matmissionen-butik. (I Stockholm var siffran 63 procent)
-
I Stockholm uppger 75 procent av medlemmarna att de upplever minskad stress över inköp kopplade till mat och 55 procent att de kan äta mer hälsosamt, bland barnfamiljer är siffran hela 58 procent. 59 procent uppger också att de tack vare de sociala matbutikerna har pengar över till andra saker
För att verksamheten ska nå fler är en fortsatt expansion planerad under 2025 med öppningar av fler butiker runt om i landet. I december 2024 öppnar det en butik i Trollhättan. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar och har butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Linköping och Umeå. Matmissionen möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna.
Information om undersökningen
Enkäten skickades ut till 19 038 medlemmar från Stockholm, Linköping, Umeå och Skåne 17-26 september, totalt deltog 4 545 respondenter vilket motsvarar en svarsfrekvens på 24 procent.
Om Matmissionen
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är en kedja av sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 11 butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Linköping och Umeå.