En checklista

När du ska flytta in eller ut

När du ska flytta in i en ny bostad är det mycket att tänka på. Det allra viktigaste är att se till att du får ett skriftligt hyreskontrakt. Ta också reda på vad som ingår i hyran, så att du vet vilka avtal du behöver ordna själv. På den här sidan får du mer information och två praktiska checklistor för sådant du behöver fixa när du ska flytta in eller ut.

Checklista när du ska flytta in

  • Skriv hyreskontrakt med din hyresvärd.
  • Skaffa en hemförsäkring (eller uppdatera om du redan har en på din gamla adress).
  • Teckna elavtal.
  • Teckna avtal för bredband/internet.
  • Teckna avtal för TV.
  • Gör en flyttanmälan hos Skatteverket.
  • Gör adressändring (det är inte samma sak som flyttanmälan).
  • Be om en kopia på lägenhetens besiktningsprotokoll.
  • Hämta dina nycklar.

Checklista när du ska flytta ut

  • Kontrollera hur lång uppsägningstid du har (det står i ditt hyreskontrakt).
  • Kontakta din hyresvärd och säg upp lägenheten. 
  • Gör en flyttanmälan hos Skatteverket. 
  • Adressändra (komplement till din flyttanmälan).
  • Säg upp eller flytta alla abonnemang och avtal, så som elavtal, bredband, TV och hemförsäkring.
  • Gör en besiktning av lägenheten tillsammans med din hyresvärd, jämför med besiktningsprotokollet som gjordes när du flyttade in.
  • Skaffa flytthjälp.
  • Packa allt i lägenheten.
  • Flyttstäda.
  • Lämna tillbaka alla nycklar.

Frågor och svar

Vad ska man tänka på när man flyttar?

Det viktigaste är att se till att du får ett hyreskontrakt. Läs igenom kontraktet noga innan du skriver på och tveka inte att fråga om det är något du inte förstår. Du kan behöva skaffa eller ändra sådant som elavtal, internetabonnemang (bredband) och hemförsäkring, om det inte ingår i hyran. Ska du flytta ut är du skyldig att flyttstäda. Ska du flytta in i en ny bostad har du på motsvarande sätt rätt till en flyttstädad lägenhet i gott skick.

Vad innebär det att flyttstäda?

En flyttstädning är en extra grundlig städning och rengöring av hela bostaden när den är tömd på möbler och saker. Det är hyresgästens skyldighet att flyttstäda noggrant och lämna lägenheten i gott skick till nästa hyresgäst. Att flyttstäda brukar vara jobbigt och ta lång tid. Om du har råd kan du anlita en städfirma, men det brukar inte behövas om du ser till att ha gott om tid och städar riktigt ordentligt. 

Vad ingår i en flyttstädning?

Vid en flyttstädning ska hela lägenheten städas extra noggrant. Här är en användbar checklista:  

  • Tvätta alla fönster, både in- och utsidan på fönstren samt mellan fönsterglasen. 
  • Torka av målade snickerier som fönsterbågar, dörrfoder och golvlister. Glöm inte ovansidan av dörrfodren.
  • Torka av garderober, skåp och lådor i alla rum, på in- och utsidan. Glöm inte ovansidan på skåp och garderober.
  • Rengör elementen, bakom och mellan samt ventiler. 
  • Torka av alla dörrar, handtag, trösklar och dörrfoder.
  • Se till att väggkontakter och strömbrytare är rena. 
  • Rengör toalettstol, handfat, badkar och dusch. Glöm inte att städa under badkaret. 
  • Rengör badrumsskåp och putsa speglar.  
  • Rengör golvbrunnen under badkaret och/eller i duschen.  
  • Rengör ugnen på både in- och utsidan. Även plåtar och galler ska rengöras. 
  • Rengör spisen. Glöm inte att dra ut den för att göra rent på sidorna och på baksidan. Gör även rent under spisen.
  • Stäng av och rengör kylskåpet och låt det luftas.
  • Stäng av och frosta av frysen. Rengör sedan och låt den luftas.  
  • Dammsug och torka av alla golv. 
Vad kollas vid en besiktning av bostaden?

När någon flyttar in eller ut ur en hyresrätt ska hyresvärden göra en besiktning, det vill säga, en inspektion av lägenhetens skick. Resultatet av besiktningen skrivs ner i ett besiktningsprotokoll. Du kan själv förvissa dig om att hyresvärden har besiktigat lägenheten du ska flytta in i – innan du flyttar in – och att det finns ett protokoll. Be hyresvärden om en kopia på besiktningsprotokollet och läs igenom det.

När du flyttar in i din nya lägenhet är det klokt att jämföra besiktningsprotokollet med din lägenhet. Du har rätt att kräva att lägenheten ska vara flyttstädad när du flyttar in. Om du upptäcker skador som inte finns med i protokollet kan du skriva upp dem och informera din hyresvärd. Som hyresgäst ska du inte behöva riskera att få betala för skador som redan fanns där när du flyttade in.

När du ska flytta ut görs en besiktning/inspektion av lägenheten innan du lämnar den. Om det finns skador som inte fanns där när du flyttade in kan du bli ersättningsskyldig.

Vad gäller vid uppsägning av hyreskontrakt?

När du ska flytta ut från din lägenhet behöver du säga upp hyreskontraktet. De flesta hyreskontrakt har tre månaders uppsägningstid. Uppsägningstiden gäller för hela kalendermånader. Det innebär att om du säger upp lägenheten 10 januari och har tre månaders uppsägningstid, inleds uppsägningstiden den 1 februari och kontraktet slutar gälla den 1 maj.

Det innebär att du fortsätter att hyra lägenheten tills det är dags att flytta ut, först då kan du sluta betala hyran. Var noga med att kontrollera hur lång uppsägningstid du har, innan du skriver på ett nytt hyreskontrakt. Annars kan du få dubbla hyror. Ibland gäller andra uppsägningstider, läs mer om det under Rättigheter och skyldigheter

Vad får jag ändra på i en hyresrätt?

Du får måla och tapetsera om när du bor i en hyresrätt, så länge det är professionellt gjort. Du har även rätt att spika och borra för att sätta upp tavlor och hyllor. Du får däremot inte göra stora renoveringar, som att ta bort en vägg.  

Andra regler kan gälla för den som bor inneboende eller i andra hand. Läs mer om det under Rättigheter och skyldigheter.

Vad innebär en flyttanmälan?

När du flyttar behöver du göra en flyttanmälan hos Skatteverket. En flyttanmälan är gratis och ska göras senast en vecka efter att du flyttat in på en ny adress. Det går bra att göra anmälan i förväg och ange inflyttningsdatum. De flesta myndigheter hämtar sedan din nya adress hos Skatteverket. Här kan du läsa mer om hur det går till att göra en flyttanmälan.

När behöver man göra en flyttanmälan?

Du måste göra en flyttanmälan senast en vecka efter att du flyttat in på en ny adress. En flyttanmälan är gratis och görs på Skatteverkets hemsida.

Måste man göra flyttanmälan och adressändring?

När du flyttar behöver du göra en flyttanmälan hos Skatteverket. Den ska göras senast en vecka efter att du flyttat in på din nya adress. Det är gratis och du gör flyttanmälan på Skatteverkets hemsida.

Att göra flyttanmälan är viktigt för att du ska kunna betala rätt skatt och kunna söka olika stöd och bidrag, som till exempel bostadstillägg. Idag finns det en lag som heter folkbokföringslagen som kräver att man står skriven på den adress där man bor. 

För att vara säker på att all post kommer till din nya adress och inte försvinner kan du också göra en adressändring med eftersändning. Det kostar pengar men är bra eftersom din post då kommer rätt, även om din gamla adress står på kuvertet. 

 

Lightbulb

Fotografera lägenheten!

Ta foton i ditt nya hem vid inflyttning. Då kan du bevisa för hyresvärden att eventuella skador på bostaden fanns där redan innan du flyttade in.

Lightbulb

Bli trygg med hemförsäkring!

En hemförsäkring fungerar som ett ekonomiskt skydd för din bostad och dina ägodelar.

Lightbulb

Få koll på dina rättigheter!

Som hyresgäst har du både skyldigheter och rättigheter.