Syprojekt ger EU-medborgare jobb

2016-06-22
I projektet EU-migranter som resurs vill Stockholms Stadsmission visa att det är möjligt för EU-medborgare att få ett arbete och att de också har rätt till det. Därför startades en syateljé i december 2015 som på uppdrag designar och syr tygkassar. I dagsläget finns fem arbetsplatser i syateljén som sedan starten sysselsatt ett 15-tal personer. Förhoppningen är att fler ska kunna sysselsättas i takt med att beställningarna kommer in.

I syateljén Produktionen produceras tygkassar som säljs i Stockholms Stadsmissions butik Remake på Klarabergsgatan i Stockholm. Tygkassarna produceras helt och hållet från grunden och av människor som tidigare har försörjt sig genom att tigga. Alla som jobbar där får lära sig allt från att beräkna tygåtgång, tillskärning, sy och screentrycka.

- I ett gränslöst Europa söker sig människor till Sverige för att jobba, men en stor grupp EU-medborgare stöter på problem och fördomar i kontakten med allmänheten. Många tvingas att tigga på gatorna, trots att de egentligen har rätt att arbeta i alla EU-länder – det vill vi genom projektet EU-migranter som resurs få bukt på, säger Mircea Budulean, som ansvarar för projektet inom Stockholms Stadsmission.

Den fria rörligheten inom EU ger alla EU-medborgare rätt att söka jobb och arbeta utan arbetstillstånd eller uppehållsrätt. Enligt EU:s likabehandlingsprincip gäller samma regler för anställning, lön och övriga arbets- och anställningsvillkor oavsett nationalitetstillhörighet. Genom projektet EU-migranter som resurs vill Stadsmissionen visa att det är möjligt för
EU-medborgare att komma i arbete.

- Förhoppningsvis kan vi genom vårt åtagande sporra andra organisationer och företag att skapa nya möjligheter till arbetsintegrering, säger Mircea Budulean.

Fakta om projektet EU-migranter som resurs:

Projektet EU-migranter som resurs drivs av Sveriges Stadsmissioner med lokala verksamheter i Eskilstuna, Göteborg, Kalmar, Linköping, Skåne, Stockholm, Uppsala, Västerås och Örebro, möjliggjort av PostkodLotteriet. I projektet utvecklas metoder som alternativ till tiggeri, till exempel uppsöks och inleds samarbeten med arbetsgivare. Sveriges Stadsmissioner vill utveckla och visa goda exempel på hur man kan lyckas med arbetsintegrering. Mer om projektet http://www.jobbistallet.se/

Om Sveriges Stadsmissioner

Sveriges Stadsmissioner är en idéburen organisation som verkar för människor som lever i utsatthet och utanförskap i Sverige, och består av de lokala Stadsmissionerna i Eskilstuna, Göteborg, Kalmar, Linköping, Skåne, Stockholm, Uppsala, Västerås och Örebro.

Maria von Sydow

Crossroads – råd och stöd för EU-medborgare

På Crossroads kan du som är EU-medborgare eller du som har uppehållstillstånd i ett annat EU-land få hjälp med att söka jobb och få information om hur det svenska samhället fungerar. Här kan du också duscha, tvätta dina kläder, få vård och äta frukost.

Läs mer om Crossroads – råd och stöd för EU-medborgare