"Vi vill sprida kunskap både internt och externt"

Bild på albin Lingman, enhetschef Uppdragsutbildning på Stockholms Stadsmission.
2024-07-18
Möt Albin Lingman, som är enhetschef för Uppdragsutbildning. Här berättar han vad uppdragsutbildning egentligen innebär, hur och varför Stockholms Stadsmission satsar på att stärka kompetensutvecklingen internt och några milstolpar från 2023.

Hej Albin, du är chef för uppdragsutbildning på Stockholms Stadsmission – vad innebär uppdragsutbildning?

– Det innebär att vi vill belysa vikten av utbildning, bildning och kompetens inom hela Stockholms Stadsmissions breda verksamhet. Inom organisationen finns kraft och arbetssätt från både yrkeshögskola och folkhögskola – det vill vi dra nytta av och sprida kunskap till fler på ett effektivt sätt, både internt och externt. Under 2023 har fokus varit att utveckla lärandet internt, men i framtiden vill vi kunna dela med oss av denna kunskap till andra.

Ett av dina uppdrag är att stärka kompetensutvecklingen internt – hur och varför?

– Inom Stockholms Stadsmission är vi professionella, kunniga och kompetensutvecklar kontinuerligt. Vi vill stärka den kulturen. Till syvende och sist handlar det om att rusta våra medarbetare med den kompetens de behöver för att kunna möta våra deltagare i de ofta svåra situationer som de dagligen möter och befinner sig i. För att vi ska kunna stötta dem som har det svårast i samhället behöver vi vara trygga i våra roller och uppdrag och hela tiden lära av varandra.

Vilka milstolpar vill du dela med dig av från 2023?

– Under årets sista kvartal har vi utvecklat en pilotverksamhet, där vi utvecklat två grundläggande utbildningar i Motiverande samtal (MI) och Lågaffektivt bemötande.

Elev på Stockholms Stadsmissions Yrkeshögskola.
Stockholms Stadsmission erbjuder bland annt behovsstyrda uppdragsutbildningar i nära samarbete med arbetsmarknaden.

Kurserna erbjöds samtliga medarbetare, fylldes snabbt upp och nådde 113 kursdeltagare. Den återkoppling vi fått hittills visar att det varit en uppskattad och användbar form av fortbildning. Att utbilda just inom Motiverande samtal (MI) och Lågaffektivt bemötande valde vi eftersom det är metoder som rimmar väldigt väl med vår värdegrund där det goda mötet människor emellan står i centrum. Det är konkreta förhållningssätt utifrån vår värdegrund som är värdefull för såväl administrativ som operativ personal.