Remake är med i Swedish Fashion Ethical Charter

Remake är med i initiativet Swedish Fashion Ethical Charter för att aktivt jobba tillsammans med branschen för branschen i frågor kring mångfald samt social hållbarhet.

Vad är "The swedish fashion ethical charter" ?

Frågor och svar / Q&A: 

Varför har ni gjort denna charter/policy?
• Det finns idag ett behov för gemensamma riktlinjer inom social hållbarhet – både
för de som arbetar i modebranschen och för de konsumenter som nås av
modebranschens budskap och ideal. Många länder har idag lagstiftat om BMI
gränser för modeller. Vi tror att den största effekten kommer från branschen själv
och inte från lagstiftning. Vi har skapat en plattform med gemensamma
värderingar och riktlinjer som vi står bakom för att bidra till ett bättre
samhällsklimat.

Vilka har tagit fram denna charter/policy?
• Arbetet har initierats av Swedish Fashion Council och ASFB, i arbetsgruppen har
även Elle och Mikas varit aktiva. Modebranschen har sedan bjudits in till flera
workshops och bidragit aktivt i arbetet med formuleringar och mål.
Modevarumärkena själva har även tagit fram en checklista för upphandling av
modeller.

Vad/vilka områden omfattar chartern?
• Vilka storlekar vi använder för provkollektioner, vid fotograferingar och
visningar
• Minimiåldrar för modeller
• Arbetsvillkor för modeller
• Hälsofrågor för modeller
• Mångfalds- och representationsfrågor (etnisk, könsmässig och åldersmässig)
• Checklista för upphandling av modeller

Vem riktar den sig till?
• Det unika med denna policy är att den för första gången riktar sig till hela
branschen och alla de roller och discipliner som utgör branschen. Designer,
varumärken, modellagenturer, castingagenter, reklamköpare, stylister,
marknadsavdelningar, reklambyråer, fotografer, branschorganisationer och
media. Detta är en komplex kedja och man kan inte enbart lagstifta kring BMI
då frågan är mer sammansatt.

Vilka har skrivit på?
• Se separat lista på de som redan har signerat
• Nu börjar arbetet med att samla in påskrifter från alla intressenter (designer,
varumärken, modellagenturer, reklambyråer, reklamköpare, fotografer,
stylister, media etc)
• Namnunderskifterna kommer framäver finnas samlat på Swedish Fashion
Councils och ASFB:s hemsidor
• De som signerat kommer även få en certifieringslogotyp att placera i sina
egna kanaler

Hur säkerställer ni att den efterlevs?
• Vi kommer tillsätta en utvärderingsinstans där i första hand SFC och ASFB
kommer utvärdera utfallet löpande. I de fall arbetet brister kommer vi kunna
utesluta varumärkena från listan. Vi avser även att tillsätta en extern revisionsinstans framåt som bättre kan kontrollera efterlevnaden.

Ann-Sofie Kahl
Områdeschef Återbruk och Produktion
annsofie.kahl [at] stadsmissionen.se