Taxi-tomtar sprider julstämning hos Stockholms Stadsmission

2011-12-20
Att beställa en taxi-tomte genom Taxi Stockholm har blivit en omtyckt tradition hos stockholmarna. I år utför de ett av sina kanske viktigaste uppdrag genom att besöka Stockholms Stadsmissions boende för människor i hemlöshet och bidra till en minnesvärd jul för dem som bäst behöver det.

När: fredag den 23 december, klockan 20:30
Var: Bostället, Högbergsgatan 51

Sedan 2004 har Taxi Stockholm hjälpt stockholmarna att sprida julstämning. Då föddes idén att stå till tjänst med en taxi-tomte som kom hem till familjen och överlämnade barnens julklappar.

Denna jul utför taxi-tomtarna sitt kanske viktigaste uppdrag sedan starten. Den 23 december besöker de nämligen ett av Stockholms Stadsmissions boende för människor i akut hemlöshet – Bostället. Där kommer taxi-tomtarna att dela ut julklappar och göra denna tid särskilt minnesvärd bland de som bäst behöver det.

- Nu lever nästan 3 000 personer i hemlöshet i Stockholm stad. Vintern är den svåraste tiden att inte ha ett hem att gå till och inför julen är det extra viktigt att alla får möjlighet att fira en minnesvärd jul. Vi är oerhört tacksamma över engagemanget från Taxi Stockholm som bidrar till att underlätta livet för människor som lever i hemlöshet, säger Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

Bakgrund

Under hösten och vintern 2011 har Taxi Stockholm på flera sätt arbetat för att stödja Stockholms Stadsmission. Bland annat har företaget också samlat in kläder till förmån för de hemlösa samt skänkt personalens julklappsgåva i form av pengar

Taxi Stockholm är Sveriges äldsta taxiföretag startat redan 1899. Vi är 4200 medarbetare vars fokus är att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse av sin resa med oss. Idag utför vi 23 000 köruppdrag och besvarar 20 000 samtal varje dag året runt! Det blir 8,4 miljoner köruppdrag varje år med 45 000 passagerare per dygn, vilket ger oss en omsättning på drygt 1,8 miljarder kronor.