Stockholms Stadsmissions hälsoprojekt hjälper unga föräldrar till bättre välmående

2015-05-25
I dag lider närmare hälften av Sveriges befolkning av övervikt och fetma, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten*. Stockholms Stadsmissions verksamhet Unga Station driver tillsammans med Betania företagshälsovård ett hälsoprojekt för att ge unga föräldrar en möjlighet till långsiktigt bättre livsstilsvanor. Utvärderingen visar på mycket goda resultat.

I januari avslutade Unga Station ett hälsoprojekt som har drivits tillsammans med Betania företagshälsovård sedan i juni 2014. Projektet syftade till att ge unga föräldrar en möjlighet till långsiktigt bättre livsstilsvanor. Individuell coachning, egna målsättningar och friskvårdstester och -aktiviteter har varit grunden i projektet.

- Jag fick en knuff i rumpan åt rätt håll och det har varit så kul att få följa andra och få pepp från vänner. Jag hade nog inte ändrat mina vanor om jag inte hade varit med i Unga Stations projekt, berättar en av deltagarna.

- Det fantastiska är att deltagarna, som alla är unga föräldrar, kan föra vidare sina nya kunskaper. Med deras nya livsstilsvanor förändras inte bara deras eget liv, utan även barnens, säger Joanna Stassos Wolf på Unga Station.

Goda hälsoresultat

Totalt har 19 unga föräldrar deltagit i hälsoprojektet där individuell coachning, egna målsättningar, friskvårdstester och aktiviteter har legat till grund för projektet. Uppföljningen efter åtta månader visar att hela 50 procent av riskgruppen har gjort dramatiska förbättringar och mår mycket bättre, både fysiskt och psykiskt.

Vid starten deltog 19 deltagare. 16 personer tog de slutgiltiga testerna.

Marika Hjelm Siegwald
Kommunikations- och insamlingschef

Unga Station – alltid på barnens och de ungas sida

Är du ung och kämpar med livet? Ibland händer saker som gör att du som är ung behöver prata med någon, eller bara få vara dig själv. Unga Station är en mötesplats för barn och unga och deras föräldrar – men alltid på barnens villkor.

Läs mer om Unga Station – alltid på barnens och de ungas sida