Stockholms Stadsmissions Blixtjobb blir permanent verksamhet

2014-03-31
Blixtjobb ger människor som lever i utsatthet och aktivt missbruk möjlighet till arbete. Efter drygt två år som projekt blir nu Blixtjobb permanent verksamhet på Stockholms Stadsmission. Projektet har visat goda resultat. 15 av de 52 personer som under förra året deltog i projektet har gått vidare till arbete, utbildning eller behandling.

Människor som lever i utsatthet och i aktivt missbruk är en socialt utsatt grupp som har kapacitet att arbeta, men som är utestängda från arbetsmarknaden. Deltagarna i Blixtjobb får arbete på dagsbasis utifrån tanken att arbete hjälper till att stabilisera livssituationen och komma vidare.

- Betydelsen av ett jobb är en oerhört viktig faktor för att en person ska ha möjlighet att förändra sin livssituation, till exempel för att bryta ett missbruk. Det Blixtjobb erbjuder är unikt, men det borde inte vara det. Staten och kommunen måste inse att regelverket i dag skapar ett större utanförskap. Många vi möter vill arbeta, men är aktiva missbrukare och får därför inte vara inskrivna på Arbetsförmedlingen. De hamnar i ett moment 22, säger Johanna Nordenskjöld på Blixtjobb, Stockholms Stadsmission.

2013 var 52 personer inskrivna på Blixtjobb. Av dessa gick 15 vidare till arbete/behandling eller annat. Just nu är 164 personer inskrivna på Blixjobb.

- Resultatet från Blixtjobb pekar på att vägen till en förändring kan gå via arbete. Vi permanentar denna satsning för att vi ser så goda resultat. Att det finns ett enormt behov står klart. Vi skriver in nya personer varje vecka, säger Johanna Nordenskjöld.

När en deltagare skriver in sig på Blixtjobb kartläggs arbetslivserfarenhet och intressen. Därefter matchas blixtjobbaren med uppdrag som finns inne. Kravet är nykterhet när arbetet utförs. På plats finns en arbetsledare från Stockholms Stadsmission som säkerställer kvaliteten. Efteråt får blitxjobbaren lönen direkt i handen, skattad och klar.

- Vi får ofta höra att pengar som blixtjobbarna arbetar ihop själva har ett speciellt värde. Vi vet även att deltagarna är uppskattade hos våra uppdragsgivare. Varje nytt uppdrag ger ytterligare uppdrag, säger Johanna Nordenskjöld.

Anlita Blixtjobb

Via Blixtjobb ger du arbetstillfällen åt människor som lever i utsatthet och missbruksproblematik. Du som anlitar Blixtjobbs tjänster för exempelvis flytthjälp och trädgårdsarbete får inte bara ett arbete utfört. Du gör en ovärderlig insats, såväl för samhälle som för människa.

Läs mer om Anlita Blixtjobb