Stockholms Stadsmission utsedd till Årets insamlare

2014-05-08
I hård konkurrens, med internationella och nationella organisationer, har Stockholms Stadsmission - som den enda lokala organisationen - blivit utsedd till Årets insamlare av branschorganisationen FRII. I motiveringen framkom motiv såsom att målmedvetet ha fördubblat insamlingen på ett fåtal år, men även ha etablerat sig som en av Sveriges mest förtroendeingivande insamlingsorganisationer.

Varje år utser branschorganisationen FRII, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, en organisation till Årets insamlare. Vinnaren koras av en oberoende jury. I årets jury satt Jill Bederoff, journalist på tidningen Veckans Affärer, Åsa Marklund, varumärkeschef på Berghs School of Communication, Gunilla Steinwall, generalsekreterare för Hjärnfonden och Maria Ros Jernberg, generalsekreterare på FRII.  

I år utsågs Stockholms Stadsmission till Årets Insamlare med motiveringen ”Blanda en rejäl dos nya spännande grepp med klassiskt insamlingsarbete och krydda det med ett tydligt helhetstänkande och en förmåga att ständigt vara aktuella. Där har vi delar av framgångsreceptet för årets insamlare i kategorin organisation. Priset tilldelas Stockholms Stadsmission för att man med ett målmedvetet arbete har fördubblat sin insamling och etablerat sig som ett av de mest välkända och förtroendeingivande varumärkena bland landets insamlingsorganisationer.”

– Det känns fantastiskt att som en lokalt baserad organisation få denna fina utmärkelse, men så har jag också en uthållig, professionell kommunikations- och insamlingsavdelning som under de senaste fem åren har arbetat metodiskt med att förena vår kommunikation och verksamhetsutveckling. För tre år sedan satte vi som mål att samla in 100 miljoner. Det målet har vi nu uppnått, samtidigt som vi har stärkt förtroendet för Stockholms Stadsmission, både gentemot gåvogivare och deltagare. Det gör mig både stolt och glad, säger Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

FRII:s utmärkelse Årets företagssamarbete vann ECPAT Sverige i samarbete med Telenor, men även i denna kategori fick Stockholms Stadsmission ett särskilt omnämnande för sitt samarbete med Brandkontoret, Fastighetsägarna och Toyota.

– Stockholms Stadsmissions arbete handlar uteslutande om att göra Stockholm till en mänskligare stad. En styrka är att vi snabbt kan identifiera behov och med kort varsel organisera verksamheter i ett område eller för en specifik målgrupp. I det arbetet går det inte att isolera sig, varken från näringsliv eller allmänhet. Tvärtom. Istället måste vi fortsätta att bli ännu bättre och smartare på att integrera våra insatser i företagens sociala arbete, fortsätter Yvonne Borg.

Prisutdelningen ägde rum i samband med FRII:s konferens Insamlingsforum, som i år ägde rum 6-7 maj 2014. Konferensen samlade i år 270 deltagare från insamlingsorganisationer över hela Sverige.