Stockholms Stadsmission utlyser designtävling

2011-09-13
Stockholms Stadsmission vill utveckla egna varumärket REMAKE och uppmanar designstudenter, bloggare och andra designintresserade att delta i en designtävling. Det vinnande bidraget kommer att säljas i Stockholms Stadsmissions second handbutiker och webbshop. Bidrag kan lämnas in mellan 14 och 30 september 2011.

REMAKE är Stockholms Stadsmissions eget märke. Sortimentet består av second handkläder, hemtextil och möbler med ny form och stil. Grundidén är att skapa nya möjligheter för gamla material, men också för människor genom att produktionen skapar arbetstillfällen. Produkterna tillverkas av Stockholms Stadsmissions medarbetare i samarbete med verksamhetens deltagare, människor som ofta står långt från arbetsmarknaden och som genom arbetsträning och praktik får möjlighet att växa och ta sig vidare i livet.

- Tävlingen ska bidra till att REMAKE utvecklas. Vi hoppas på många kreativa, nytänkande bidrag. Produkten vi söker ska vara lätt att sälja i massproduktion och tillverkad av återvunnet material, säger Marie Teike, designansvarig REMAKE.

Vill utveckla REMAKE ytterligare

REMAKE har tidigare haft samarbeten med kända designers som till exempel arkitektgruppen Claesson Koivisto Rune. Detta är nu första gången REMAKE uppmanar en designintresserad allmänhet att hjälpa till att ta fram varumärkets nästa storsäljare.

- Vi hoppas nå ambitiösa designintresserade som får möjlighet att synas med sina idéer och vara en del av REMAKE. Tävlingen gynnar inte bara vinnaren utan även oss eftersom vi får friska idéer på hur vi kan utveckla nya slags produkter av gammalt material, säger Marie Teike.

Så här går tävlingen till

Designstudenter, bloggare och andra designintresserade är välkomna att lämna in bidrag mellan 14 och 30 september. Bidrag skickas till remake@stadsmissionen.se med namn, kontaktuppgifter, en kort beskrivning av produkten samt max 5 bilder på produkten. Alla tävlingsbidrag publiceras på www.stadsmissionen.se. Därefter utser en jury tre finalister. Finalisternas produkter ställs ut i Stockholms Stadsmissions butik på Plattan, Sergels Torg mellan 10 och 20 oktober, där kunder och besökare kan rösta fram sin favorit som vinnare.

Juryn:

Göran Sundberg, designer och lärare på Beckmans, Karin Jansson, driver bloggen karinskonstgrepp.se och gör om gamla saker till nya, Susanne Nordström, inredningsdesigner som driver bloggen Inredning och Design på Pernillas Värld, Susanne Ottomers, deltagare REMAKE samt Marie Teike, designansvarig, Stockholms Stadsmissions REMAKE.