Stockholms Stadsmission storsatsar på återanvändning och återvinning i ny butik

2014-04-02
Den 3 april öppnar Stockholms Stadsmissions nya samlingslokal i Sätra med plats för allt från secondhandbutik och insamling till produktion av det egna designmärket REMAKE. Lokalen är en del i arbetet för att göra Stockholm till en mänskligare stad, genom långsiktighet och hållbarhet. På öppningsdagen inviger bl a Marie Ledin lokalen med bandklippning och Blixtjobb står för korvgrillning.

Stockholms Stadsmission återanvänder sju ton varor i veckan och bidrar genom de befintliga secondhandbutikerna till ett hållbart samhälle. Nu öppnar Stockholms Stadsmission en ny butik med miljöprofil i Sätra, där återanvändning och återvinning är ledord. Överskottet från försäljningen går till Stockholms Stadsmissions sociala arbete.

–  Genom vårt insamlingssystem ska vi i största möjliga mån säkra att de textiler som vi får in i första hand återanvänds och återvinns. För att göra detta kommer vi i den nya butiken bland annat att sälja textiler och kläder till kilopris. Det är perfekt för syintresserade eller kunder som är ute efter riktiga fynd, säger Janna Hellerup Ulvselius områdeschef för Sociala företag, Stockholms Stadsmission.

I den nya butiken kommer varor som exempelvis kläder, husgeråd, möbler, böcker och teknik att säljas. Produktionen av Stockholms Stadsmissions eget märke Remake kommer även att finnas i lokalen. På så vis får Remake-­kreatörerna bättre tillgång till textiler, möbler och kläder som behöver en uppdaterad design. Även den tidigare produktionsanläggningen flyttar från Segeltorp till Sätra.

Invigning för allmänheten 3 april

Den 3 april med start klockan 12.00 öppnas lokalerna. Ledamöter från Stockholms Stadsmissions styrelse; Marie Ledin och Elisabeth Fredell, inviger lokalerna med bandklippning och Blixtjobb står för korvförsäljning. Blixtjobb är Stockholms Stadsmissions verksamhet som erbjuder människor i hemlöshet och/eller aktivt missbruk möjlighet att förändra sin livssituation genom jobb för dagen.

Remake - hållbart mode och design

Remake är Stockholms Stadsmissions eget mode- och designmärke. Remakes produkter tillverkas av second hand-material med målet att nå ökad kvalitet och livslängd. Plaggen är unika, i unisex och med design som utmanar storleksnormen. Här kan du välja det som passar just dig, handla hållbart och göra ett medvetet val.

Läs mer om Remake - hållbart mode och design

Second hand

Letar du efter vacker vintage eller är på jakt efter antika konstföremål? Eller vill du lämna barnkläder som barnen vuxit ur och göra en insats för miljön? Hos oss bidrar du till ett mer hållbart samhälle oavsett om du handlar eller skänker gåvor.

Läs mer om Second hand