Stockholms Stadsmission slår nytt insamlingsrekord – 128 miljoner till människor i utsatthet

2015-02-02
Stockholms Stadsmission nådde under 2014 sitt bästa insamlingsresultat någonsin. Över 128 miljoner kronor samlades in från privatpersoner, företag och stiftelser. Gåvorna går till det fortsatta arbetet för att göra Stockholm till en mänskligare stad, till exempel en ny barn- och familjeverksamhet i Tensta och en satsning för att halvera den akuta hemlösheten i Stockholm.

Stockholmarna blir allt mer givmilda. De senaste fem åren har Stockholms Stadsmissions årliga insamling ökat med hela 75 procent och under 2014 samlade organisationen in över 128 miljoner kronor till människor i utsatthet. Därmed slogs det tidigare insamlingsrekordet med råge.

– Resultatet är ett kvitto på allmänhetens förtroende. Vi är otroligt tacksamma för alla som vill vara med och bidra, speciellt då vi ser ett ökat behov med allt fler deltagare som besöker våra verksamheter. Utan allmänhetens och företagens stöd skulle vårt arbete och därmed stödet till de som behöver det som mest inte vara möjligt, säger Sandra Axell, tf. kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission.

Satsning unga i förort och på människor i akut hemlöshet

De senaste åren har Stockholms Stadsmissions verksamheter fått allt fler deltagare. De insamlade gåvorna ska bland annat användas till att utveckla de verksamheter där behovet har ökat som mest de senaste åren. Nämnas kan till exempel Stockholms Stadsmissions Äldrecenter som har ökat sitt besöksantal med över 5 000 besök under 2014 (från 2 972 besök till 8 209 besök). Även Crossroads, ett råd- och stödcenter för EU-migranter i fattigdom eller hemlöshet, ökade med närmare 5 000 besök under förra året (från 30 521 besök till 35 086 besök).

Gåvorna kommer även att gå till en del nya projekt, bland annat en ny barn- och familjeverksamhet i Tensta och en stor satsning för att halvera den akuta hemlösheten i Stockholm, från 400 till 200 personer, inom de närmaste fyra åren.

Stockholms Stadsmissions insamlingsresultat 2010-2014:

2014 – 128 miljoner
2013 – ca 103,4 miljoner
2012 – ca 97,3 miljoner
2011 – ca 81,7 miljoner
2010 – ca 72,3 miljoner

Barn ser sina föräldrar kämpa för att få ihop det

Barnfamiljer med små marginaler får det allt svårare. Faktum är att det nu är flera tusen av Stockholms barn som i förlängningen riskerar ett helt liv i fattigdom och i värsta fall hemlöshet. Men det behöver inte bli så.

Läs mer om Barn ser sina föräldrar kämpa för att få ihop det