Stockholms Stadsmission Second hand konstkuppar - öppnar butik i Västerort

2015-04-23
Nu flyttar Stockholms Stadsmission second hand in i Vällingby city. Butiken, som blir den första i Västerort, invigs i dag med en unik utställning av omgjorda prylar och möbler av elever på Carl Malmsten Furniture Studies vid Linköpings universitet samt konst av Bo Thorén.

I dag slår Stockholms Stadsmission upp dörrarna till en ny second handbutik i Vällingby City. Butiken, som är Stadsmissionens tolfte i Stockholmsområdet, blir den första butiken i Västerort.

- Det känns verkligen roligt att äntligen få öppna upp en butik i Västerort och dessutom i ett gammalt anrikt centrum som Vällingby. Det är en viktig målsättning att alla ska ha möjligheten och enkelheten att komma till oss för att skänka second hand, shoppa miljömedvetet och samtidigt bidra till social nytta, säger Sonny Wall, verksamhetschef för Stockholms Stadsmissions Second hand.

Under öppningsveckan bjuder den nya butiken på en riktig kulturkavalkad med utställning samt försäljning av prylar och möbler som har fått nytt liv, gjorda av elever från Carl Malmsten Furniture Studies, Linköpings universitet. I butiken finns även skänkt konst signerad konstnären Bo Thorén, som bland annat formgav Sveriges sista 50-öring 1992.

- Stockholms stad och Stockholms kulturliv arrangerar en kulturnatt på lördag natt så vi passar på att göra en alternativ konstkupp genom att visa konst och formgivning hela öppningshelgen under dagtid här i Vällingby city, säger Maria Gimner, marknadsansvarig för Stockholms Stadsmissions Sociala företag.

Studenter gör lampa av hundmatskål

Elever från Carl Malmsten Furniture Studies har som en del av en kurs i stil- och designhistoria fått ge skänkta prylar nytt liv genom omarbetad form, användning och stil. Av de 25 designverk som nu finns att beskåda och köpa finns bland annat en hundmatskål som blivit lampa och en snöskyffel som nu är herrbetjänt. Studenterna har skänkt samtliga sina verk för exponering och försäljning i Stockholms Stadsmissions nya butik i Vällingby City.

Välkommen på vernissage i dag kl. 18.00

En vernissage hålls idag kl.18.00 där både elever och lärare finns på plats. Under lördagen deltar även Stockholms Stadsmission Second hand i en modevisning i intilliggande Kfem-huset.