Stockholms Stadsmission second hand, en del av Sveriges första återbruksgalleria

2015-08-26
När återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna slår upp sina portar den 28 augusti är Stockholms Stadsmission en av aktörerna på plats med en ny second handbutik. ReTuna Återbruksgalleria är ett köpcentrum där alla butiker (sju stycken) har fokus på miljö och hållbarhet och på så vis bidrar till minskad klimatpåverkan.

ReTunas koncept är att ha en återvinningscentral i direkt anslutning till köpcentret där boende i Eskilstuna med omnejd kan lämna in gamla saker. Därefter sorteras sakerna på plats för att sedan säljas vidare i köpcentrets butiker.

Stockholms Stadsmission i ReTuna

Stockholms Stadsmissions second handbutiker har ett brett urval av produkter inom allt från textiler till möbler och prylar. Samtliga butiker skapar möjligheter för människor att närma sig arbetslivet och växa genom arbetsträning, praktikplatser och sysselsättning. Butiken i Eskilstuna blir Stockholms Stadsmissions tolfte second handbutik och att man väljer att öppna butik i Eskilstunas ReTuna är ingen slump.

-Vi vill vara en del av ett hållbart samhälle där saker återanvänds och tas till vara. ReTuna är ett spännande och unikt initiativ som tar återanvändning steget längre. Därför var det självklart för oss att vara en del av återbruksgallerian. Butiken är vår första i Eskilstuna – vilket också möjliggör för fler personer i området att närma sig arbetsmarknaden, säger Sonny Wall, verksamhetschef för Second Hand på Stockholms Stadsmission.

Välkomna till invigningen av gallerian

Öppningsdagen i gallerian (med start från kl. 10) bjuder på en mängd festligheter med exempelvis en invigning av Anna-Sofie Wågström, styrelseordförande Eskilstuna Energi och Miljö, samt Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande. Det blir också guidade turer och fika samt en modevisning med pärlor från butikerna komponerad av Peter Siepen. Modellernas hår och make-up kommer att göras av Grillska Gymnasiets frisörelever från Eskilstuna.

Second hand

Letar du efter vacker vintage eller är på jakt efter antika konstföremål? Eller vill du lämna barnkläder som barnen vuxit ur och göra en insats för miljön? Hos oss bidrar du till ett mer hållbart samhälle oavsett om du handlar eller skänker gåvor.

Läs mer om Second hand