Stockholms Stadsmission säljer sommarjobb

2014-06-02
Mellan 4-5 juni deltar Stockholms Stadsmission på matevenemanget Smaka på Stockholm för att sälja kakpåsar för 20 000 kronor styck. För summan får en ungdom som lever i utanförskap möjlighet till tre veckors sommarjobb inom någon av Stockholms Stadsmissions egna verksamheter.

Nu har företag i Stockholmsregionen möjlighet att skapa förändring för en ung person som har det extra tufft i livet, genom att köpa ett sommarjobb av Stockholms Stadsmission. Sommarjobben kommer bland annat att säljas under evenemanget Smaka på Stockholm i Kungsträdgården mellan den 4-5 juni och kostar 20 000 kronor, i summan ingår även en påse kakor. Pengarna går oavkortat till att erbjuda ungdomar sommarjobb inom någon av våra egna verksamheter.

– För ungdomar som lever i utanförskap betyder ett sommarjobb mer än bara pengarna de tjänar, jobbet ger en känsla av samhörighet genom att ingå i gemenskapen på arbetsplatsen. Vilket är en stor del i arbetet med att ta sig ur en nedåtgående spiral och skapa reell skillnad, säger Sandra Axell, projektledare, Stockholms Stadsmission.

Möjlighet att anställa en ungdom

Företag har även möjlighet att anställa en ung person som sommarjobbare i sin egen verksamhet. Sommarjobbet ska vara av enklare karaktär och pågå under tre veckor. Stockholms Stadsmission förmedlar kontakten mellan företagen och ungdomarna, bär arbetsgivaransvaret och administrerar lönehanteringen. Efter de tre veckorna fakturerar Stockholms Stadsmission löne- och arbetsgivaravgiften. Inklusive sociala avgifter och vid 40 timmars arbetsvecka blir lönekostnaden mellan 15 000 och 21 600 kronor, beroende på arbetstagarens ålder.

Sandra Axell
Projektledare och teamledare kommunikation