Stockholms Stadsmission säljer en unik kollektion omgjorda möbler

2012-02-09
Elever från Beckmans Designhögskola har fått i uppgift att ge begagnade möbler nytt liv av färgföretaget Alcro, som nu skänker de omgjorda och unika möblerna till Stockholms Stadsmission. Från och med 14 februari finns möblerna till försäljning i Stockholms Stadsmissions butik i Kulturhuset i Stockholm.

Årets kollektion från Alcro, ad.retur, är en inspirationskollektion framtagen av Beckmanselever där gamla möbler har fått nytt liv genom färg. Mellan 7-11 februari ställs möblerna ut på Möbelmässan i Stockholm. Därefter ska de göra nytta för behövande.

- Alcro vill att projektet ska leda till något gott och skänker därför möblerna till oss. Vi är jättetacksamma över de här klenoderna och att pengarna från försäljningen kan gå till våra verksamheter för människor som lever i utsatthet i Stockholm, säger Merete Forssberg Madshus, ansvarig för företagssamarbeten på Stockholms Stadsmission.

Eleverna fick i uppdrag att hitta en möbel de tycker är oattraktiv och visa hur man kan göra den attraktiv igen med produkter från Alcro. Bland annat har ett förvaringsskåp för 25 kronor målats om till ett alfapetskåp och en gammal hurts har blivit en praktisk griffeltavla.

- Projektet stämmer överens med vår egen remakesatsning som säljs i våra second handbutiker. Genom att gammalt får nytt liv bidrar vi till ett mer hållbart samhälle. Istället för att köpa nytt kan man faktiskt göra om och fräscha upp möbler, med exempelvis färg, säger Marie Malm, insamlingsansvarig second hand på Stockholms Stadsmission.

Möblerna skänks till Stockholms Stadsmission efter Möbelmässans slut, värderas och säljs därefter i Stockholms Stadsmissions butik i Kulturhuset, med start 14 februari. All vinst från försäljningen går till Stockholms Stadsmissions verksamheter för människor som lever i utsatthet.