Stockholms Stadsmission öppnar butik i Solna Centrum

2014-09-25
Idag, torsdag 25 september öppnar Stockholms Stadsmission för första gången en second handbutik i Solna Centrum. Utöver kläder och prylar som väntar på att återanvändas, har butiken även en mysig caféhörna. Samma dag öppnas även en butik i Sickla Köpkvarter. De två butikerna ska göra det enklare för fler att skänka till second hand, shoppa miljömedvetet och samtidigt bidra till social nytta.

Öppningen av Stockholms Stadsmissions nya second handbutiker innebär atttillgängligheten ökar. De boende i området kan nu lättare handla - och även lämna in - kläder, mindre möbler och diverse prylar direkt i butik.

I Solna inrymmer butiken, på två plan, kläder samt prylar och har ett extra stort sortiment avbarnkläder och leksaker. För de som vill skänka gåvor är butiken extra tillgänglig med ingång direkt från parkeringen. Dessutom har butiken ett café, där man kan ta en vilopaus efter shoppingturen.

– Med vår nya centrumbutik vill vi göra det enklare för solnabor att handla och skänkasecond hand, men vår förhoppning är även att vi kan bidra till en större miljö- och socialmedvetenhet. Vi uppmanar till återbruk av kläder samtidigt som butikerna möjliggör arbetsträning för människor som idag står långt ifrån arbetsmarknaden, säger Sonny Wall,verksamhetschef för Stockholms Stadsmission, Second hand.

Spridning till förorterna

Sedan tidigare driver Stockholms Stadsmission nio second handbutiker i och utanför centrala Stockholm. Det finns även planer på att etablera fler butiker.

– Vi tittar alltid efter bra platser och lokaler där det finns ett behov och underlag för expansion,och för oss är det viktigt att möta efterfrågan, fortsätter Sonny Wall, verksamhetschef för Stockholms Stadsmission Second hand.

Samtliga second handbutiker inom Stockholms Stadsmissions verksamhet möjliggör arbetsträning för människor som står långt ifrån arbetsmarknaden. De insamlade gåvorna går till akut stöd till de som behöver och överskottet säljs i butikerna.

Adress Solna:

Solna Centrum (vid Entré Bibliotekstorget Östra)
Centrumslingan 23171 45 Solna Tel: 08 68 42 34 60

Öppettider butik:

måndag-fredag 10-20, lördag 10-18, söndag 11-18.