Stockholms Stadsmission öppnar butik i Sickla Köpkvarter

2014-09-25
Stockholms Stadsmission drev tidigare i år en pop-up butik i Sickla Köpkvarter. Som uppföljning på succén öppnas nu en permanent second handbutik i Sickla torsdag 25 september. Samma dag öppnas även en butik i Solna Centrum. De två butikerna ska göra det enklare för fler att skänka till second hand, shoppa miljömedvetet och samtidigt bidra till social nytta.

När Stockholms Stadsmission i februari öppnade en tillfällig pop-up butik i Sickla Köpkvartervar syftet att möjliggöra för boende i och omkring Nacka och Sickla att lämna gåvor till second hand och köpa miljövänliga produkter. Butiken fick positiv respons och många efterfrågade försäljning av second handvaror.

– Vi vill erbjuda alla Stockholmare ett alternativ som gör gott för miljön och bidrar till etthållbart samhälle. Stockholms Stadsmission arbetar med stort fokus på att göra miljövänlig och social nytta, därför uppmuntrar vi till återbruk av kläder samtidigt som butikerna erbjuder arbetsträning för människor som står långt ifrån arbetsmarknaden, säger Sonny Wall, verksamhetschef för Stockholms Stadsmission Second hand.

Från och med öppningsdagen, den 25 september, går det att både handla och skänka diverse prylar, böcker, kläder och mindre möbler till butiken i Sickla Köpkvarter. Butiken ligger i Siroccohuset och har nära till parkering vilket underlättar avlastning av gåvor.

Spridning till förorterna

Sedan tidigare driver Stockholms Stadsmission nio second handbutiker i och utanför centrala Stockholm. Det finns även planer på att etablera fler butiker.– Vi tittar alltid efter bra platser och lokaler där det finns ett behov och underlag för expansion, och för oss är det viktigt att möta efterfrågan, fortsätter Sonny Wall, verksamhetschef för Stockholms Stadsmission Second hand.

Samtliga second handbutiker inom Stockholms Stadsmissions verksamhet möjliggör arbetsträning för människor som står långt ifrån arbetsmarknaden. De insamlade gåvorna går till akut stöd till de som behöver och överskottet säljs i butikerna.

Adress till butiken Sickla:

(Siroccohuset) Sickla Köpkvarter
Siroccogatan 20