Stockholms Stadsmission delar ut mobiltelefoner i jul

2013-12-19
Denna jul kan Stockholms Stadsmission dela ut telefoner till människor som lever i utsatthet och besöker Stockholms Stadsmissions verksamheter.

När julen närmar sig blir utsattheten mer påtaglig, vilket är tydligt i Stockholms Stadsmissions arbete. Många av de som söker sig till Stockholms Stadsmissions verksamheter har inte alltid tillgång till egna telefoner eller datorer, vilket försvårar kontakten med omvärlden. Stockholms Stadsmission kan denna jul, tack vare mobiloperatören Halebop, dela ut mobiltelefoner till deltagare i sina verksamheter. Det är främst bland de boende på trappstegsboendet Bostället som telefonerna kommer att delas ut, där har Stockholms Stadsmission tidigare inte haft möjlighet att erbjuda telefoner.

– Stockholms Stadsmission är beroende av gåvor och initiativ från engagerade företag och vi blev väldigt glada när Halebop kontaktade oss med denna gåva. Halebop möjliggör genom sin gåva för många av de som lever i de tuffaste livssituationerna att kunna kontakta nära och kära under en period när man kanske upplever sin egen situation som svårast, säger Yvonne Borg, Kommunikations- och Insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

Bostället är ett trappstegsboende som verkar för att individer ska kunna bygga det externa nätverk som krävs för att förändra sin livssituation. Även andra delar av Stockholms Stadsmissions verksamheter får tillgång till telefonerna.

– Stockholms Stadsmission ser det som sin roll att ge en röst åt dem som ingen annan lyssnar på. Vi hoppas att vårt bidrag kan hjälpa de utsatta personer som söker sig till Stadsmissionens verksamheter, både i kontakten med nära och kära men även med myndigheter och organisationer. Vi är stolta över att få vara med och bidra till Stockholms Stadsmissions otroligt viktiga arbete, säger Gabriella Westin, kommunikationsansvarig på Halebop.

Halebop har sedan tidigare ett samarbete med den ideella organisationen Friends och har bland annat stöttat deras arbete mot nätmobbning.

Sandra Axell
Projektledare och teamledare kommunikation