Ny Remake-butik och verkstad ger möjlighet till arbetsträning i Hökarängen

2013-01-14
Nu öppnar Stockholms Stadsmission en ny verksamhet och butik under konceptet Remake i Hökarängens centrum. Kläder, hemtextil och möbler får ny form och stil samtidigt som det ger möjlighet till arbetsträning för människor som står långt från arbetsmarknaden.

Den nya verkstaden öppnas tillsammans med butiken i Stockholmshems vackra lokaler på gågatan i Hökarängens centrum den 15 januari. Här får second handkläder, hemtextil och möbler ny form och stil, som sedan säljs i butiken.

- Vi är glada att få vidga vår verksamhet till Hökarängen. Det ger en möjlighet för lokalbor att handla unika och miljövänliga produkter och bidra till ett mer hållbart samhälle, samtidigt som det ger möjlighet till arbetsträning till människor som behöver stöd, säger Maria Lagerman, projektledare för REMAKE i Hökarängen.

Ny verkstad ger möjlighet till arbetsträning

Remake är en del av Stockholms Stadsmissions enhet för Arbete & Sysselsättning. Produkterna tillverkas av Stockholms Stadsmissions medarbetare samt personer i arbetsträning. Verksamheten i Hökarängen innebär cirka 10 nya arbetsträningstillfällen. Men också en lokal samlingsplats.

- Vi skapar en modell för arbetsträning, produktion, nätverk och återvinning med lokal förankring som gagnar både den enskilda individen, det lokala samhället och miljön. Vi hoppas att boende i Hökarängen som till exempel vill laga ett bord kommer ner och får det fixat i verkstaden, tittar in för att hyra en symaskin eller köper en fika. Alla är välkomna, säger Johanna Nordenskjöld, enhetschef Arbete & Sysselsättning på Stockholms Stadsmission.

Remake-verksamheten i Hökarängen är en del av Hållbara Hökarängen – ett projekt inom Stockholmshem för att skapa ett socialt, ekologisk och ekonomiskt hållbart Hökarängen.

Utöver Hökarängen finns Remake-produkter att köpa i Stockholms Stadsmissions butiker på Skånegatan, Stortorget, Hagagatan och Plattan.

Invigning i vår

Remake-verkstaden och butiken i Hökarängen har officiell invigning för allmänhet och medarbetare senare i vår. Invigningen sker i samband med en vernissage av Johan Andersson, fotograf.

Remake - hållbart mode och design

Remake är Stockholms Stadsmissions eget mode- och designmärke. Remakes produkter tillverkas av second hand-material med målet att nå ökad kvalitet och livslängd. Plaggen är unika, i unisex och med design som utmanar storleksnormen. Här kan du välja det som passar just dig, handla hållbart och göra ett medvetet val.

Läs mer om Remake - hållbart mode och design