Gamla jeans blir nya plagg eller prylar i samarbete mellan Åhléns och Stadsmissionen

2013-02-11
Med start idag, 11 februari, fram till 5 mars kan kunder lämna in sina gamla jeans på Åhléns City i Stockholm och Göteborg. Jeansen görs sedan om till nya kläder eller prylar av REMAKE – Stadsmissionens egna märke. Den nya kollektionen kan köpas i maj på Åhléns till förmån för stadsmissionernas verksamheter.

Mellan 11 februari och 5 mars kan du ge jeans som ligger längst in i garderoben en andra chans. Jeansen lämnas till Åhléns City i Stockholm eller Göteborg som sedan levereras till REMAKE av Stadsmissionen – samarbete mellan Göteborgs, Linköpings och Stockholms Stadsmission. Jeansen får nytt liv och sys om till nya plagg eller prylar av stadsmissionernas medarbetare i samarbete med människor på väg in i arbetslivet.

Ny kollektion säljs på Åhléns under maj
De omvandlade REMAKE-produkterna säljs på Åhléns City i Stockholms och Göteborg från och med 6 maj, där överskottet går till stadsmissionernas verksamheter.

– När du lämnar in dina jeans till REMAKE bidrar du inte bara till ett hållbart samhälle, utan ökar också möjligheten för människor att skapa sin egen försörjning. När vår långsiktiga samarbetspartner Åhléns kom till oss med idén om insamling av jeans hoppade vi på projektet direkt. Många sitter på en guldskatt av avlagda jeans hemma som kan få nytt liv och göra gott, säger Johanna Nordenskjöld, Arbete & Sysselsättning, Stockholms Stadsmission.

Här kan du lämna in dina gamla jeans:
Åhléns City Stockholm – inlämning på plan 2
Åhléns City Göteborg – inlämning på plan 1

Remake - hållbart mode och design

Remake är Stockholms Stadsmissions eget mode- och designmärke. Remakes produkter tillverkas av second hand-material med målet att nå ökad kvalitet och livslängd. Plaggen är unika, i unisex och med design som utmanar storleksnormen. Här kan du välja det som passar just dig, handla hållbart och göra ett medvetet val.

Läs mer om Remake - hållbart mode och design