Blixtjobb hyllas med hederspris

2013-11-21
Stockholms Stadsmissions projekt Blixtjobb får hederspris för arbetet med att hjälpa människor i missbruk och hemlöshet genom meningsfullt arbete. Visa vägen-galan, av initiativtagaren Samhall även kallad Sveriges viktigaste csr-pris, belönar årligen aktörer som anses ha bidragit till att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

På Visa vägen-galan 2013 vann Stockholms Stadsmissions projekt Blixtjobb det åtråvärda hederspriset för arbetet med att hjälpa människor som lever i utsatthet tillbaka till arbetslivet. Blixtjobb, som startades i början av 2012, var även nominerade i kategorin ”Arbetsgivare Svealand”. Stockholms Stadsmission ser nomineringen och hederspriset som ett stort erkännande.

– Vi som arbetar med Blixtjobb märker varje dag hur mycket ett meningsfullt sammanhang betyder för alla människor. Vår erfarenhet visar att vägen tillbaka till ett värdigt liv oftast går via just arbete och sysselsättning. Vi tycker därför att det är mycket glädjande att fler och fler företag, organisationer och privatpersoner anlitar Blixtjobb och bidrar till att göra Stockholm till en mänskligare stad för alla. Nu längtar jag efter att få dela med mig av priset till alla Blixtjobbare, säger Linda Hallin, projektledare, Blixtjobb.

Juryns motivering:

"I år vill juryn, vid sidan av årets finalister, med ett särskilt hedersomnämnande uppmärksamma ett initiativ som riktar sig till människor som står mycket långt ifrån dagens arbetsmarknad. Det är samtidigt ett initiativ som på ett tydligt sätt visar vilken stor betydelse ett arbete kan ha för att stärka självkänslan och ge den enskilde en reell möjlighet att hitta vägen tillbaka till delaktighet i samhället. Visa vägen-prisets jury vill uppmärksamma Blixtjobb som startades av Stockholms Stadsmission under förra året och som erbjuder arbete till människor som befinner sig i en mycket utsatt situation präglad av missbruk, hemlöshet med mera. Blixtjobb är enligt juryns bedömning ett initiativ som verkligen är värt att uppmärksamma och lära av och tilldelas därför ett särskilt hedersomnämnande."