14 miljoner kronor till Stockholmare i utsatthet

2013-01-03
”Pynta till förmån för Stockholms jullösa” var uppmaningen från Stockholms Stadsmission som i samband med 2012 års julinsamling placerade en julgran i Kungsträdgården. Granens belysning har tänts i etapper i takt med att bidrag från allmänhet och företag har kommit in till förmån för Stockholmare i hemlöshet. Nu är hela granen tänd vilket innebär att över 14 miljoner kronor har skänkts.

Cirka 5 600 personer i Stockholms län och 2 900 i staden lever i hemlöshet. Utöver kylan blir det runt jul extra påtagligt att man står utanför samhällets gemenskap. Tillsammans med en rad samarbetspartners har Stockholms Stadsmission kraftsamlat för att skapa förutsättningar att göra staden lite mänskligare och ljusare för alla.

Granens utveckling har kunnat följas via webkamera. Målet för julinsamlingen sattes till 14 miljoner kronor.

Den 27 december tändes den sista ljusslingan på granen. Det betyder att över 14 miljoner kronor har samlats in till Stockholms Stadsmission.

– Vi vill rikta ett stort tack till alla Stockholmare som genom att ”pynta” julgranen har bidragit till våra sociala verksamheter och gjort Stockholm lite ljusare i vinter, säger Harald Hagman, ekonomichef, Stockholms Stadsmission.

Avslutas med julgransplundring

2012 års julinsamling avslutas med en julgransplundring som kommer att äga rum den 12 januari klockan 14.00 i Kungsträdgården i Stockholm.

Ge stöd

Tack för att du vill engagera dig för en mänskligare stad. Du kan bli månadsgivare, starta en insamling eller engagera dig som volontär. Du gör skillnad för barnfamiljer i kris, äldre som lever i ensamhet och män och kvinnor som lever i hemlöshet. Vi anpassar vår verksamhet efter de behov vi möter på gatan, i staden. Ditt stöd är viktigt.

Läs mer om Ge stöd