Hoppa till huvudinnehåll

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användande av cookies.

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Sommarkollo – för att barn också behöver semester 

Barn vid lunchbordet på kollo
2017-07-14
Många barn drar idag ett tungt lass, särskilt i familjer som lever i ekonomiskt utsatthet. På sommarlovet har barnen dessutom inte tillgång till lunch när skolan är stängd. Men även barn behöver semester. På sommarkollo får alla barn en chans att bara vara barn. 

Det är lunchdags på Stockholms Stadsmissions kollo utanför Strängnäs och tystnaden lägger sig kring de fyra borden när dagens matvärdar berättar vad som serveras: lasagne och sallad. 

Viktigt att få äta sig mätt 

Måltiderna och maten är en central del på barnkollo eftersom många barn och familjer som kommer på kollo lever i utsatthet och till vardags kan ha svårt att få pengarna att räcka till mat. Därför ska det alltid finnas mycket mat och menyn är anpassad så att barnen ska tycka att maten är god så att ingen ska behöva vara orolig för att gå omkring och vara hungrig. 

– Jag tror att det är jätteviktigt för föräldrarna att de vet att barnen får mat. Vi serverar fyra mål mat på fasta tider och att det alltid finns tillgång till dryck och frukt, säger Josef Palm, barnombud och ansvarig för kolloperioden. 

Kollot varar i åtta dagar och målet är att barnen ska få en stimulerande vistelse med tillgång till en lagom mix av avkoppling och aktiviteter. Syftet med barnkollo är att barnen ska få semester, träffa kompisar och få uppleva gemenskap och få fina sommarminnen att ta med sig tillbaka när skolan börjar igen. 

Ett av tio barn i ekonomisk utsatthet

Ett av tio barn i Stockholm lever i absolut ekonomisk utsatthet, enligt Barnombudsmannen. Det innebär ofta att barnen får ett stort ansvar i vardagen till exempel med att ta hand om sig själva och sina småsyskon och inte har marginaler för att göra något extra på sommaren. 

Den här veckan rymmer det röda kollohuset 18 barn mellan 9 och 12 år. Nästa vecka är det dags för nästa kolloperiod för ungdomar. Varje dag har ett eget tema som till exempel vänskap, kärlek eller mod. Dagens tema är mod och aktiviteterna för dagen är paddling och fiske. Barnen uppmuntras och sporras att utmana sina rädslor och våga testa nya saker. 

Alla får vara med och påverka

Varje dag får några barn vara värdar. Det betyder att de är med och bestämmer vad gruppen ska göra nästa dag och är med och ansvarar för att hjälpa till vid måltider och med att plocka fram saker till aktiviteterna tillsammans med kolloledarna.   

– Kommer alla hinna att vara värdar, frågar en flicka oroligt. 

– Det är bara två luncher kvar, säger en pojke lite dystert. 

– Nej, det är bara tisdag i dag så vi har tre luncher kvar, svarar Josef.

– Ja, vad skönt säger pojken och skiner upp.  

Alla ansökningar till Stockholms Stadsmissions sommarkollo behovsprövas utifrån socioekonomisk utsatthet. En del av deltagarna har fått reda på att det går att söka till kollo när de besöker Unga Station, medan andra inte är regelbundna besökare utan bara söker sig till kollo på sommaren. 

– Vi pratar inte om fattigdom eller utsatthet med barnen utan det är som vilket kollo som helst. På kollo kan barnen leka och skapa goda minnen med andra barn, få god mat och bli mätta, lära känna trygga och lugna vuxna som tar sig tid att lyssna på dem. Det är en chans att få vara barn utan att behöva tänka på någonting annat, säger Josef.  

Förra året fick drygt 200 barn åka på kollo med Stockholms Stadsmission. 

Målsättning med barn- och ungdomskollo

  • Stärka barnens självkänsla genom att de ska känna sig sedda och bekräftade
  • Bemöta barnen med respekt och uppmuntran. Låta barnen prova på nya saker och aktiviteter. Bekräfta barnen som kompetenta individer. 
  • Förmedla värderingen allas lika värde, alla får vara med. 
  • Erbjuda ett roligt och omväxlande lov med en mix av aktiviteter och avkoppling. Ge barnen alternativ på aktiviteter. 
  • Barnen ska få lära känna bra och trygga vuxna kolloledare med ett öppet och nyfiket förhållningssätt. 
  • Kolloledarna ska fungera som goda förebilder. 
  • Motverka all form av mobbning.