Hoppa till huvudinnehåll

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användande av cookies.

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Så kom Jenny tillbaka till skolan

Bortvänd flicka framför sin skola
2016-12-20
Allt fler barn och ungdomar är borta så mycket från skolan att det blir ett stort problem. De får så lång skolfrånvaro att de blir så kallade hemmasittare. Jenny Fernström, som intervjuas i TV4, fick  stöd på distans via internet med hjälp av Stockholms Stadsmissions Oneeighty. 

–Jag minns hur det var när jag närmade mig skolan. Jag ville inte gå in. Jag ville gå hem igen, säger Jenny Fernström i en intervju med TV4. 

Det började på vintern i åttan. Hon kände ett allt större motstånd och till slut gick hon inte till skolan alls. 

–Alla trodde att jag bara struntade i skolan fast jag försökte och inte klarade av det. Det blev för mycket för mig.

Vad gjorde att du inte klarade av det?
–Depression och svårigheter med att läsa sitta still och koncentrera mig, säger Jenny Fernström till TV4.

Hemmasittare ökar

TV4 uppmärksammar i ett nyhetsinslag hemmasittare, det vill säga skolungdomar som exempelvis på grund av rädsla eller depression inte förmår att gå till skolan. Enligt en Sifo-undersökning från 2015 beräknas 50 000 grundskoleelever ha en bekymmersam frånvaro, vilket innebär att de är frånvarande upp till 20 procent av studietiden.

Mycket tyder på att den här gruppen av ungdomar också ökar i samhället. Jenny Fernström led av både depression och koncentrationssvårigheter: Hon fick stöd hemma på distans via internet. Nu går hon på en folkhögskola. Genom minskad stress, coachande lärare samt fokus på ett skolämne i taget, läser hon samtidigt in gymnasiet steg för steg.

Fick stöd med struktur i vardagen

Jenny Fernström fick stöd av Stockholms Stadsmissions Oneeighty som stöttar barn och unga med långvarig skolfrånvaro, så kallade hemmasittare, tillbaka till skolan. Eleven får hjälp online med en struktur i vardagen och tillgång till ett professionellt stödteam med socialpedagog och lärare.

–Det är jätteviktigt att dessa ungdomar får en tro på framtiden, lust till lärande och tillit till omvärlden igen. Främst självklart för individen och av de uppenbara medmänskliga skälen men vidare även ur ett samhälleligt perspektiv då dessa unga annars riskerar att hamna i ett långvarigt utanförskap förenat med arbetslöshet, depressioner och annat, säger Richard Nordling, specialpedagog på Oneeighty.

Se hela inslaget på TV4 Play. 

Problemet uppmärksammas på flera håll i samhället. I slutet av 2016 väntas regeringens utredning ”Att vända frånvaro till närvaro – en utredning om problematisk elevfrånvaro” bli klar.