Öppet brev - AF måste ge mer stöd till de svagaste

2016-10-11
Öppet brev till Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg i dagens SvD, undertecknat av bland annat ordförande Lotta Säfström, ordförande Riksföreningen Sveriges Stads­missioner, i vilken Stockholms Stadsmission ingår som en av nio Stadsmissioner och Famnas generalsekreterare Ulrika Stuart Hamilton.

I brevet skriver man att det svenska civilsamhället i form av sociala företag, sociala verksamheter, ideell second hand och mötesplatser har skapat en unik position och lyckas fånga upp dem som har en svag ställning på arbetsmarknaden. Bara de 350 arbetsintegrerande sociala företagen har i dag 3 000 anställda. Flera undersökningar vittnar om att så många som 35–45 procent av de människor som finns i idéburna arbetsintegrerande verksamheter går vidare till utbildning eller arbete. Motsvarande siffra för Arbetsförmedlingen är endast två procent.

Trots vårt goda resultat fattar just nu Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan allt färre beslut om att anvisa människor till idéburna organisationer och våra verksamheter.

Läs hela artikeln här: